Jak vybrat kolo

Nejprve je potřeba si velice dobře rozmyslet kam a v jakém terénu chci na kole jezdit?

Druhy kol podle terénu se dají rozdělit na:

  • Nezpevněné cesty, terén – Horská kola
  • Upravené cyklostezky, lesní cesty, malý terén – krosová, trekkingová a horská kola
  • Asfaltové cesty, upravené cyklostezky
    1. HOBBY – krosová, trekingová a horská kola
    2. SPORT – silniční kola
  • Město – městská a trekkingová kola

Velikost rámu a kol

Velikost kol – u horských kol rozdělujeme 3 velikosti předního a zadního kola. Každá z nich má své specifické vlastnosti a je důležitá u řízení i ovládání kola:

  • 29“ – jednodušší průjezd přes nerovnosti, vyšší akcelerace i maximální rychlost. Určena především pro muže.
  • 27,5“ – menší průměr kol, proto je jízda především do kopce jednodušší, kolo je v terénu mrštnější a obratnější. Určeny spíše menším lidem, ženám a juniorům.
  • 26“ – V dnešní době slouží hlavně jako přechodové kolo z juniorských.
  • 24“ - palcové kolo malé.

Horská kola

  • Jsou ideální volba především do terénu a na nezpevněných polních cestách. Velkou rychlost na upravené cyklostezce, nebo cestě rozhodně nečekejte, určitě však dojedete do požadovaného cíle.
  • Rámové trubky jsou oproti jiným typům kol mohutnější, Díky rámovému odlehčování lze dosáhnout i nižší váhy, než u kol například krosových
  • Vidlice se zdvihem 100mm pro bezpečné projetí každého terénu
    •  80kg se vzduchová vidlice doporučuje
    • Pružinová vidlice – vhodná pro modely na styl jízdy ACTIVE – HOBBY
  • Z pravidla vybaveny širšími koly 2.1 / 2.25
  •  brzdná síla. Je třeba být obezřetnější při užití brzd

  • Podkategorií horských kol jsou celoodpružená kola. Celoodpružená jízdní kola jsou ideální volbou pro pohodlnou jízdu v terénech. Z pravidla by měla být vybavena vzduchovou vidlicí a tlumičem.

Silniční kola

  • Určena pouze a jen na cestu, nebo upravenou cyklostezku
  • Vhodné pro velmi dlouhé vyjížďky
  • Řídítka umožňuji volbu mnoha pozic dle potřeby jezdce
  • Jsou vybaveny největším počtem zubů na převodníku pro dosahování těch nejvyšších rychlostí
  • Nově s hydraulickými kotoučovými brzdami pro lepší dávkování brzdné síly
  • Velmi úzké pláště pro rychlou jízdu a co nejmenší valivý odpor

Krosová kola – Trekingová kola

  • Velký průměr kol a úzké, rychlé pláště
  • Velké ozubení převodníku pro dosahování těch nejvyšších rychlostí
  • Nízký zdvih vidlice (60mm) pro překonávání jednoduchých překážek na polních cestách
  • Největší rozsah užití – od nezpevněných cest po město
  • Hlavní rozdíl pak spočívá ve vybavení kola. Trekingové kolo je na rozdíl od krosového kompletně vybavené – blatníky, nosič, osvětlení, stojan, dynamo náboj nebo dynamo atp.
  • Ideální na každodenní užívání

Městská kola

  • Z pravidla vybaveny nízkým nástupem
  • Často se mezi městská kola počítají i kola trekkingová, nebo skládací
  • Hlavní znaky jsou výbava kola (odrazky, světla,nosič, blatníky, atp.), hladké pláště a vidlice s nízkým zdvihem,
    nebo vidlice pevná
    Spinner
    Cookies Cookies

    Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby se Vám mimo jiné mohly ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.

    Souhlas můžete odmítnout zde.

    Zde máte možnost přizpůsobit si nastavení souborů cookies v souladu s vlastními preferencemi.